Mikä on yrityksesi suunnitelma jatkuvuudelle?

Citrix-ratkaisu suojelee yritystäsi häiriöiltä ja pitää työvoimasi tuottavana.  

Suojaa liiketoimintasi häiriöiltä

Kaikki organisaatiot voivat kohdata suuria tai pieniä häiriöitä. Häiriö voi olla suunniteltu tapahtuma, kuten tietotekniikan huolto tai toimiston muutto toisiin tiloihin, uhkaava hätätila, kuten hurrikaani, lumimyrsky tai epidemia tai odottamaton tapahtuma, joka iskee ilman ennakkovaroitusta kuten maanjäristys, pyörremyrsky, terrori-isku tai tulipalo. Jopa suhteellisen pienillä tapahtumilla, kuten vesi- tai sähkökatkoksilla, liikenteen viiveillä tai kausittaisilla influenssaepidemioilla, voi olla suuret seuraukset.  

Fujitsu oli jälleen verkossa vain neljä päivää Uutta-Seelantia järisyttäneen 7,8 magnitudin maanjäristyksen jälkeen

Pidä yritys toiminnassa odottamattoman keskeytyksen aikana

Liiketoiminnan jatkuvuuden suunnittelu on perinteisesti keskittynyt varajärjestelmiin siirtymiseen ja datakeskuksen palautumiseen katastrofista, mutta se on vain osa kokonaiskuvaa. Jos työntekoon vaadittuihin sovelluksiin, tietoihin, tiedostoihin tai palveluihin ei ole pääsyä, liiketoiminta on yhä keskeytynyt. Yritys menettää rahaa, asiakkaita, tuottavuutta, mainetta ja tilaisuuksia joka hetki, kunnes työtehtävät sujuvat taas häiriöittä.

Viisi elementtiä onnistuneeseen liiketoiminnan jatkuvuussuunnitelmaan

Vaikka jokainen liiketoiminnan häiriö on ainutlaatuinen ja tapahtumien aikana tehdään monia päätöksiä, liiketoiminnan jatkuvuussuunnitelma antaa kehyksen ja valmiuden ohjata päätöksiä ja osoittaa selkeästi, kuka ne tekee. Onnistunut liiketoiminnan jatkuvuuden suunnitelma rakentuu seuraavista elementeistä.

  • Tee selkeä hierarkia päätäksentekoon, jotta hätätilanteessa ei ihmetellä, kuka on vastuussa tarvittavista päätöksistä
  • Luo ydinliiketoiminnan jatkuvuustiimi, joka koostuu organisaation henkilökunnan edustajista: henkilöistä johtotasolta, IT-osastolta, toimitilojen, kiinteistöjen ja fyysisen turvallisuuden osastoilta, viestinnästä, henkilöstöosastolta, talous- ja muilta palveluosastoilta.
  • Luo tukiyksikköjä huolehtimaan eri toiminnoista, kuten kriisitilanteen hallinnasta, viestinnästä, kampuksen kriisitilanteen hallinnasta ja yrityksen toimintavalmiudesta.
  • Tunnista mahdolliset liiketoiminnan häiriöt, jotka voivat vaikuttaa organisaation toimipaikkoihin, kuten sähkökatkos, epidemiat ja tulipalot
  • Varaudu huonoimpaan mahdolliseen tilanteeseen mieluummin kuin useampiin variaatioihin eri tapauksista, jotta mahdollisten tilanteiden määrä pysyy hallittavissa.
  • Aseta tärkeimmät toimet etusijalle eli kuka tekee ne ja miten työ jaetaan uudelleen, jos avainhenkilöt eivät ole käytettävissä
  • Päivitä suunnitelma vuosittain, jotta se vastaa muutoksia sovelluksien kriittisyyden ja niiden keskinäisen riippuvuuden, liiketoiminnan tavoitteiden, riskienhallinnan, yrityksen toimitilojen, toiminnan ja muiden huomioon otettavien seikkojen suhteen.
  • Järjestä vuosittain hätätilanteen harjoitus, jossa käydään läpi viestintä kriisitilanteessa, turvallisuusharjoitukset ja prosessit, joilla työpaikka palautetaan toimintakuntoon
  • Arvioi testituloksia ja pyri jatkuviin parannuksiin esimerkiksi sovellusten käytettävyydessä tai henkilöstön turvallisuuden varmistamisessa
  • Määrittele hätäilmoituksen menettelytapa sisällyttäen siihen nopean viestinnän mahdollistavat push- ja pull-järjestelmät
  • Erittele eri tahot hätätilanteen viestintää varten, kuten työntekijät, alihankkijat, asiakkaat, myyjät, media ja johtohenkilöstö
  • Tee valmiita viestintämalleja, joita voidaan päivittää helposti ja jotka ovat heti valmiita lähetettäviksi
  • Kouluta henkilöstö siten, että he tiedostavat toimintamenetelmät, joita heidän tulee hätätilanteessa noudattaa ja että he tietävät, mistä etsiä resursseja avuksi
  • Ota yhteyttä paikallisiin ja maakohtaisiin viranomaisiin hätätilanneharjoitusten ja muun ohjelmaasi tarvittavan ohjeistuksen osalta
  • Järjestä työntekijöille harjoituksia, jotta toimintamenetelmät tulevat henkilöstölle tutuiksi, kuten esimerkiksi hätäuloskäyntien sijainnit

Citrixin turvallisuusratkaisut varmistavat keskeytymättömän tuottavuuden

Citrix auttaa organisaatioita varmistamaan toiminnan jatkuvuuden liiketoiminnan häiriöiden aikana:

  • tarjoamalla saumattoman yhteyden turvalliseen digitaaliseen työympäristöön, sovelluksiin ja dataan minkä tahansa liiketoiminnan häiriön – joko ennalta suunnitellun tai odottamattoman – aikana
  • suojelemalla ja valvomalla liiketoiminnan tietoja, joita voidaan käyttää mistä tahansa paikasta, laitteelta tai tilanteesta
  • helpottamalla jatkuvuutta kannattelemalla päivittäistä infrastruktuuria, jolloin muut liiketoiminnan jatkuvuuden varmistamiseksi tarvittavat käytön välineet, laitteet ja palautusyksiköt ovat tarpeettomia
  • varmistamalla IT-palvelujen saatavuuden vaihtamalla datakeskuksen nopeasti ja automaattisesti varajärjestelmään, kuorman tasapainotuksella, verkon kapasiteetin hallinnalla ja cloud-palvelun käyttöönotolla
     

Jos yrityksesi odottaa sinulta liiketoiminnan jatkuvuutta, tutustu Citrix Cloud -palveluun  

Ota yhteyttä Citrix-ratkaisuasiantuntijaan ja pyydä lisätietoja